Co by žák 9. třídy měl zvládnout za učivo, aby zvládl přijímací zkoušky,

17.02.2025

Zde jsem připravila přehled toho, co by žák 9. třídy měl obsáhnout, aby zvládl přijímací zkoušky. Často se mě na to ptají studenti, kteří jsou nerodilí mluvčí a připravují se na přijímačky.

Přehled gramatiky k přijímacím zkouškám na SŠ (9. třída)

Přijímací zkoušky na střední škole z českého jazyka testují širokou škálu gramatických jevů. Zde je kompletní přehled toho, co musí student ovládat:

1. Pravopis

Vyjmenovaná slova – správné psaní i/y po obojetných souhláskách
Shoda přísudku s podmětem – koncovky příčestí minulého (chlapci šli, ženy šly, děti šly)
Skloňování podstatných jmen – vzory a výjimky (růže, kost, pán, město, kuře,stavení)
✅mějme jenž/ toto, mi/my, skloňování sebou a s sebou, zájmeno ona atd.)

Psaní předložek s/z – rozdíl mezi s (s tebou) a z (z hory)

Psaní předpon s-/z- – správné užití (shora, sbalit, zhasnout, zmizet)

Psaní velkých písmen – názvy měst, států, institucí, svátků (Praha)

Psaní skupin vě/vje, mě/mně (např. oběd x objet, vědět x vjezd)

Zdvojené souhlásky – pravopisně správné tvary (vinice vinný)

Psaní čárek v souvětích – pravidla pro interpunkci v souvětích a vedlejších větách

2. Tvarosloví (Morfologie)

Podstatná jména – rody, vzory, skloňování
Přídavná jména – druhy (tvrdá, měkká, přivlastňovací), skloňování
Zájmena – druhy (osobní, přivlastňovací , ukazovací, tázací, vztažná), skloňování
Číslovky – druhy (základní, řadové, druhové), skloňování

✅vid u sloves – dokonavá, nedokonavá, 

✅ slovesa – způsoby(oznamovací, rozkazovací, podmiňovací), časování

Příslovce – druhy (způsobu, místa, času, příčiny), stupňování

Předložky – pravopisné jevy (s, z , k, ke)

Spojky – souřadicí a podřadicí

Částice – význam (např. ano, ne, ať, kéž)

3. Skladba (Syntaxe)

Větné členy – podmět, přísudek, předmět, přívlastek, příslovečné určení, doplněk
Druhy věty podle postoje mluvčího – oznamovací, rozkazovací, tázací, přací
Druhy vět podle struktury –  jednoduchá věta, souvětí souřadné a podřadné
Souvětí souřadné , stupňovací, odporovací, druhy (slučovací, odporovací, důsledkové)
Souvětí podřadné – vedlejší věty (podmětná, přísudková, předmětná, příslovečná, přívlastková, doplňková)
Interpunkce v souvětí – čárky mezi větami a spojkami (protože, že, aby, neboť)

4. Slovní zásoba a význam slov (Lexikologie)

Synonyma, antonyma, homonyma – význam a užití (např. hezký – krásný, dobrý x špatný)
Víceznačnost slov – kontextové významy (list – rostliny x list papíru)
Přenos významu – metafora, metonymie
Slova spisovná a nespisovná

Frazeologie – ustálená spojení (např. mít hlavu v oblacích)

5. Tvoření slov (Slovotvorba)

Předpony a přípony – význam změny slov (např. hrát – vyhrát, malý – maličký)
Slova odvozená, složená, zkrácená – rozdíly mezi nimi
Přechylování slov – mužské a ženské tvary (učitel – učitelka)

6. Zvuková stránka jazyka (Fonetika)

Slabiky, hlásky, přízvuk – rozpoznání rytmu řeči
Spodoba znělosti – rozdíl ve výslovnosti (např. lebka [lepk]a, květ [kvjet])
Dělení slov na konci řádku – pravidla správného dělení

7. Sloh

Stylové útvary – popis, vypravování, charakteristika, úvaha
Funkční styly – odborný, publicistický, administrativní, hovorový
Práce s textem – čtenářská gramotnost, pochopení významu
Struktura textu – úvod, stať, závěr

8. Literární teorie

Literární žánry – epika, lyrika, drama
Druhy rýmů – střídavý, sdružený, obkročný
Figura a tropy – přirovnání, metafora, personifikace, epiteton
Práce s ukázkami – rozbor literárních textů, porozumění textu

Shrnutí

K úspěšnému zvládnutí přijímacích zkoušek je důležité nejen se naučit tato pravidla, ale také je aktivně procvičovat. 

Důraz je kladen na:
✔️ Pravopis a gramatiku
✔️ Skladbu a práci s větami
✔️ Význam slov a slovní zásoby
✔️ Práce s textem a literární dovednosti

Pokud se student soustředí na procvičování testových úloh a porozumění textům, výrazně si zvýší šanci na úspěch. 


Ivana Divišová - Český jazyk a koučování